استارتاپ ها در صدر جستجوهای ایران

یکی از روندهای جدی این عصر را می‌توان کمی‌سازی هر چیزی از سلامت انسان‌ها (سنجش علائم حیاتی) تا حتی عشق‌ورزی (از طریق FMRI مغز در زمان عاشقیت!) دانست. به این ترتیب شاخص‌های متنوعی پیشِ رویِ انسان‌ها برای سنجش و ارزیابی کمی قرار گرفته است.
ارزیابی میزان رشد مخاطب نوپاها در ایران را می‌توان از طریق ابزارهای مختلفی اندازه‌گیری کرد. هرچند پیمایش‌ها و نظرسنجی‌های گسترده‌ی ملی برای شناسایی میزان رشد عضوگیری یا مشاهده و شناخته‌شدن برند، سنتی‌ترین ابزار کمی‌سازی است، اما وقتی مخاطب نوپاها، به طور معمول افراد کاربر اینترنت باشند و تمامی برخوردار از «سواد دیجیتالی»، میزان جستجوی گوگل می‌تواند معیاری قابل اعتنا در رشد شهرت و جذب مخاطب باشد.

بر اساس نتایج جستجوی گوگل در سال ۲۰۱۷، از میان ۱۶ برندی که بیشترین جستجو را داشته‌اند، نوپاهای (استارت‌آپ‌های) ایرانی برتر عبارتند از (بدون ترتیب):
بازار
دیوار
اسنپ
بامیلو
شیپور
دیجی استایل

این ۶ نوپای ایرانی در میان برترین برندهای جستجوشده در یکسال گذشته بوده‌اند. اگر همین معیار را برای سال ۲۰۱۶ به کار ببریم، برندهای نوپای ایرانی عبارت بوده‌اند از (بدون ترتیب):
بازار
دیوار
آپارات
اول مارکت
نماشا
بادران

مقایسه میان این دو سال نشان می‌دهد که تنها بازار و دیوار دو نوپای مشترک در هر دو سال بوده‌اند.
در سال ۲۰۱۶ در حالی که دو برند آپارات و نماشا در حوزه‌ی صورت و تصویر بوده‌اند. بازار و اول مارکت نیز به همین ترتیب همچنان در عرضه‌ی اپلیکیشن‌های رایگان بیشترین مخاطب را داشته‌اند.

در حالی که در سال ۲۰۱۷ تمامی برندهای ۶ گانه دارای تراکنش مالی بوده و در ۵ برند از آن‌ها، مدل کسب‌وکار متکی بر خرید و فروش است. به عبارت دیگر در حالی که در سال ۲۰۱۶ تقریبا تمامی نوپاهای در حال رشد مخاطب، در مدل کسب‌وکار خود جذب مخاطب و عرضه‌ي خدمات رایگان را مبنا قرار داده‌اند، در سال ۲۰۱۷ تمامی برندهای دارای رشد مخاطب، دارای خدمات قابل فروش و تراکنش در سایت بوده‌اند.