با گسترش شیوع ویروس کرونا و کمک ویدئو کنفرانس به کنترل کرونا و نیز برقرار شدن جلسات و ارتباطات از راه دور، بسیاری از مدیران شرکت ها، سازمان های دولتی و خصوصی، ارگانها و دولت ها به خرید ویدئو کنفرانس روی آورده اند. تقاضا برای خرید ویدئو کنفرانس به حدی بالاست که شرکت پلیکام اعلام کرد که توانایی تامین تقاضا را ندارد. تنوع در بازار به حدی است که مشتریان در بین تعداد انتخاب ها گم می شوند. اما بزرگترین سوال اکنون برای انتخاب ویدئو کنفرانس مناسب اینجاست که ویدئو کنفرانس نرم افزاری بهتر است یا ویدئو کنفرانس سخت افزاری؟ ما به شما کمک می کنیم که تفاوت این دو را کامل درک کنید.

تفاوت کلی ویدئو کنفرانس نرم افزاری و سخت افزاری

تجهیزات ویدئو کنفرانس سخت افزاری شامل کدک ویدئو کنفرانس، دوربین ویدئو کنفرانس، میکروفون ویدئو کنفرانس و کابل های مخصوص ویدئو کنفرانس می باشند. این تجهیزات به ما این امکان را می دهند که یک ارتباط صوتی و تصویری با کیفیت فوق العاده حتی با پهنای باند کم را تجربه کنید. ویدئو کنفرانس سخت افزاری به هیچ نرم افزار جداگانه ای نیاز ندارد. اما در نرم افزار ویدئو کنفرانس قضیه کاملا متفاوت جلوه می کند.

نرم افزار های ویدئو کنفرانس به یکسری سخت افزار جداگانه نیاز دارند تا بتوانند از طریق آنها صدا و تصویر را جمع آوری کرده و توسط یک میزبان (عموما کامپیوتر شخصی و یا سرور) می تواند تماس را با نقطه دیگری برقرار کند.

در واقع در ویدئو کنفرانس نرم افزاری حتماً باید یک سرویس دهنده (سرور) وجود داشته باشد تا نرم افزار ویدئو کنفرانس توانایی اجرایی شدن داشته باشد. این در حالی است که در ویدئو کنفرانس سخت افزاری نیاز به یک سرویس دهنده در حالت تماس یک به یک نیاز نیست.

زور آزمایی ویدئو کنفرانس سخت افزاری در مقابل نرم افزار ویدئو کنفرانس

شاید در ابتدا به نظر برسد که هر دو یک کار را انجام می دهند. اما وقتی پای عمل در میان باشد اوضاع به کلی متفاوت می شود. در این قسمت زورآزمایی این دو نوع را مشاهده می کنیم.

کیفیت صدا و تصویر

وقتی پای تماس صوتی و تصویری در هر کجا در میان باشد کیفیت صدا و تصویر یک فاکتور بسیار مهم محسوب می شود. اولین برگ برنده سخت افزار رو می شود. ویدئو کنفرانس های سخت افزاری به منظور ارائه بهترین کیفیت بهترین قطعات برای آنها تولید شده است و تجهیزات ویدئو کنفرانس فوق العاده قوی تری نسبت به وب کم ها دارند که تصویر بسیار شفاف تر و صدای واضح تری را برای کاربر به ارمغان می آورند. اما ماجرای کیفیت به اینجا ختم نمی شود.

ویدئو کنفرانس های سخت افزاری قدرتی را به رخ نرم افزار ها می کشند که هر کاربری را مبهوت خود می کند که سرچشمه این قدرت از کدک ویدئو کنفرانس نشات می گیرد. کدک ویدئو کنفرانس با قابلیت فشرده سازی فوق العاده ای که دارد قادر است بهترین کیفیت صدا و تصویر را فشرده کند، در کمترین زمان ممکن و بدون کاهش کیفیت کار برقراری تماس، انتقال صدا و تصویر، مدیریت تماس و دیگر امکانات فوق العاده را در اختیار کاربران قرار دهد. اما ویدئو کنفرانس نرم افزاری در این قسمت سکوت کامل اختیار میکند!

کیفیت تصویر ویدئو کنفرانس سخت افزاری

پایداری تماس

دستگاه ویدئو کنفرانس سخت افزاری به لطف قطعات فیزیکی و الکترونیکی مخصوص به خود و پردازنده هایی که جهت برقراری تماس و پردازش وظایف مربوط به مدیریت تماس را دارند قادر است که در بدترین شرایط شبکه، تماس را پایدار نگه داشته و از قعطی و یا مشکلاتی مانند برفکی شدن جلوگیری کند.

نرم افزار ویدئو کنفرانس با وجود قرار دادن امکانات فراوان درون نرم افزار های خود، به دلیل اینکه بر روی میزبان های چند منظوره قرار می گیرند، همواره با مشکلاتی مانند خرابی تصویر، کاهش کیفیت، قطع تماس و افت فریم می شوند. چنین مشکلاتی کاربر را میتواند به قدری دل چرکین کند که امکانات جذاب این نرم افزار ها نتواند رضایت کاربر را فراهم آورد.

امکانات ویدئو کنفرانس سخت افزاری و نرم افزاری

تا اینجای کار همه چیز به نفع سخت افزار تمام شده است. سخت افزار به یک پیروزی مطلق رسیده تا اینکه در مبحث امکانات بالاخره زبان نرم افزار ویدئو کنفرانس کمی باز می شود. سخت افزار امکانات بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این امکانات به سادگی قابل استفاده هستند و هر کاربری بدون نیاز به دانش تخصصی می تواند از آنها استفاده کند و 90 درصد کاربران نیاز به امکانات بیشتر را حس نمی کنند. اما نرم افزار ها مانند skype for business امکانات جالب توجهی را به کاربران پیشنهاد می دهند. اما متاسفانه ظعف پایداری باعث می شود که این امکانات به چشم نیایند.

امنیت

یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد امنیت تماس می باشد. هیچ سازمانی علاقه ندارد که جلسات، مذاکرات و تصمیمات آنها شنود شود. در این قسمت هم نرم افزار و هم سخت افزار پروتکل های مشابه و راه حل های یکسانی را پیشنهاد می دهند و رمز نگاری ایمنی که از نظر عملی غیر قابل شکستن می باشد را استفاده میکنند. اما نرم افزار کمی دست پایین را دارد.

ویدئو کنفرانس نرم افزاری به دلیل قرار گیری بر روی یک میزبانی که قابلیت نصب انواع نرم افزار ها را دارد ممکن است به سبب نصب یک بد افزار مورد حمله قرار گیرد. این مساله را نمی توان جزو ایراد نرم افزار دانست اما این راهکار چنین ضعفی را دارد که خود یک امری مهم تلقی می شود.

امنیت ویدئو کنفرانس

سرعت پردازش تصویر

در هنگام تماس اینکه چقدر تصویر زنده باشد برای کاربر اهمیت دارد. اینکه حرکات و تصویر با صدا یکی باشد و شما واقعا حس کنید که شخص رو به روی شما نشسته است روی تجربه کاربری می تواند بسیار اثر گذار باشد. در ویدئو کنفرانس سخت افزاری به دلیل قدرت بالای پردازش و همچنین عدم اشتراک پردازنده با دیگرپردازش ها شما همواره یک تصویر زنده را تجربه خواهید کرد، اما در نرم افزار در صورتی که کیفیت بالا انتظار داشته باشید و یا میزان تغییرات تصویر زیاد باشد پردازنده توانایی انجام همه ی پردازش با سرعت بالا را ندارد. به همین دلیل کندی پردازش به وضوح دیده می شود.

قیمت

تا اینجای کار میتوان گفت که سخت افزار قدرت فوق العاده خود را به رخ نرم افزار کشیده است و نرم افزار هیچ حرفی برای گفتن تا اینجای کار نداشته است. اما نرم افزار یک برگ برنده دارد، و آن چیزی جز قیمت آن نیست. نرم افزار ها هزینه های پایین تری نسبت به نرم افزار دارند. هزینه راه اندازی آنها پایین تر از نرم افزار است. تجهیزات ویدئو کنفرانس مبالغ بالایی را در برابر امتیازات خود دریافت می کنند اما قابلیت های آنها و قابل اعتماد بودن آنها ارزش هزینه کردن را دارد. هزینه های بالای پشتیبانی نرم افزار ها، عدم پایدار بودن آنها ونیاز به رسیدگی دائمی باعث می شود که کاربران به ویدئو کنفرانس سخت افزاری روی آورد. دستگاه ویدئو کنفرانس با کسب رضایت 95 درصدی کاربران می تواند قیمت خود را کاملا توجیه کند اما ویدئو کنفرانس نرم افزاری با کسب رضایت 40 درصد کاربران نتوانسته است از مزیت قیمت پایین خود به خوبی استفاده کند.

و اما برنده کیست؟

اینکه در نهایت برنده را چه کسی تعیین کند همچنان کار دشواری است و تا حدود زیادی به مشتری، نیاز های مشتری و بودجه مشتری باز می گردد. ممکن است برای نیاز یک مشتری و با بودجه کم راه حل نرم افزاری ویدئو کنفرانس بهتر به نظر برسد، اما اگر یک مشتری توانایی خرید سخت افزار را دارد و نیاز او به راهکار ویدئو کنفرانس سخت افزاری نزدیک تر است بی شک خرید نرم افزار یک تصمیم مهلک است.

فروشگاه ایران تدبیر نه تنها به عنوان یک تامین کننده کالا بلکه به عنوان یک مرجع تخصصی از کارشناسان خبره ویدئو کنفرانس امکان مشاوره ویدئو کنفرانس را فراهم آورده است تا کاربران با توجه به نیاز خود بتوانند بهترین خرید را انجام دهند.